Asko Mononen kertoo, että AI-chatbot -projektissa on kehitetty osaamispohjaista tekoälyä 3AMK:n opiskelijoiden avuksi. Yhteistyökumppanina projektissa on toiminut tekoäly-yritys Headai Oy.
“Aikaisemmin tekoälyä on koulutettu miljoonilla uutisdokumentilla tunnistamaan osaamispohjaisia sanoja sekä niiden yhteyksiä. Näin on luotu tekoälyä hyödyntävä ja päivittyvä osaamispohjainen malli”, Mononen kertoo.
Nyt chatbot käyttää datalähteinä kaikkia 3AMK:n 15 000:ta kurssia sekä yli miljoonaa Suomen työpaikkaa vuoden 2018 tammikuusta eteenpäin.
Monosen mukaan projektissa kehitetyn kesustelullisen chatbot-käyttöliittymän avulla opiskelijoiden on mahdollista saada apua muun muassa opintojen suunnitteluun ja mahdollisten työpaikkojen löytämiseen. Hän kertoo, että 3AMK:n AI-chatbotiin on luotu kolme eri käyttövaihtoehtoa, miten opiskelijat voivat käyttää chatbotia avukseen. Chatbotin avulla opiskelijan on mahdollista etsiä yksittäisiä kursseja kaikista kolmesta korkeakoulusta, hakea korkeakoulujen ohjelmia ja koulutuskokonaisuuksia sekä etsiä työpaikkoja osaamispohjaisilla sanoilla.
“Tällä hetkellä teemme vielä viimeisiä testauksia chatbotin kanssa, mutta se on tarkoitus julkaista pian käyttöön kaikkien 3AMK:n opiskelijoiden avuksi.”
Lue aiempi uutinen aiheesta tästä.