HUOLETI-palvelun tarina sai alkunsa viime vuoden Professional Summer Schoolista.
Viime kesänä järjestettiin ensimmäistä kertaa Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian yhteinen Professional Summer School -kesäopintokokonaisuus, jonka teemana olivat hyvinvointia ja terveyttä edistävät palveluinnovaatiot. Yksi Professional Summer Schoolista alkunsa saaneista ideoista on HUOLETI-mobiilisovellus, joka on edennyt vauhdilla ideasta startupiksi.
Keinoja syöpäpotilaiden arjen helpottamiseen
Idean takana on Laureassa palvelumuotoilun YAMK-koulutuksessa opiskeleva Carita Savin, joka osallistui kesällä Professional Summer Schooliin. Siellä hän yhdessä muiden tiimiläistensä kanssa kehitti palvelua syöpäpotilaiden arjen helpottamiseksi osana.
Lähtökohtana oli Kertomalla paranee -hankkeessa kerätyt tarinat, joissa syöpäpotilaat, heidän omaisensa sekä terveydenhuollon ammattilaiset kertoivat arjesta vakavan sairauden kanssa. Näistä tarinoista syntyi idea syöpäpotilaiden vertaistukisovelluksesta.
Pitkään ICT-alalla työskennellyt Savin lähti kesäkoulun jälkeen jatkokehittämään ideaa ja päätyi esittelemään ideaa ystävälleen ja pitkäaikaisele kollegalleen Maria Lipsoselle, joka innostui heti ideasta. Kaksikko eteni idean kanssa nopeasti ja marraskuussa HUOLETI-nimen saanut sovellus valittiin kärkikolmikkoon Kertomalla paranee -hankkeen ideakilpailussa.
“Oma tyttäreni on tyypin 1 diabeetikko ja olen ollut aikanaan perustamassa Tampereelle vertaistukiryhmään. Sitä kautta ymmärsin hyvin, että tämän tyyppiselle sähköiselle palvelulle on tilausta”, terveysteknologian parissa pitkään työskennellyt Lipsonen kertoo.
“Minä puolestani pääsin yhdistämään ICT-kokemustani palvelumuotoiluosaamiseen ja näin, miten varsin yksinkertaisilla teknisillä ratkaisuilla voitaisiin luoda toimiva palvelu. Parhaillaan kartoitamme oikeita kumppaneita, joiden kanssa voisimme viedä palvelua eteenpäin”, Savin jatkaa.
Käyttäjälähtöistä tuotekehitystä
Lipsosen ja Savinin tarkoituksena on kehittää palvelua Suomessa tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa. Suomi on heidän mielestään sopivan turvallinen ympäristö ottaa palvelu käyttöön sekä oppia ja kehittää sitä palautteen perusteella.
“Käyttöönoton jälkeen tavoitteenamme ovat USA:n markkinat ja vahvan brändin luominen siellä”, Savin kertoo.
“Se ei ole helppoa, joten haluamme löytää oikeat kumppanit mahdollistamaan Amerikan markkinoille lähteminen. Myös Tekes on meidän apuna kansainvälistymisessä.”
Suomessa HUOLETI-palvelun kehittämisessä Savin ja Lipsonen ovat tehneet tiivistä yhteistyötä muun muassa potilasjärjestöjen kanssa. Helmikuun aikana tarkoituksena on aloittaa ensimmäiset pilotoinnit käyttäjien kanssa.
“Meidän on ollut tähän asti todella helppo päästä testaamaan ja kehittämään palvelua käyttäjien kanssa. Kaikkialla, missä olemme käyneet esittelemässä HUOLETI-palvelua, se on otettu todella innokkaasti vastaan”, Lipsonen kuvailee.
“Ensimmäisessä vaiheessa olemme keskittyneet syöpäpotilaisiin, mutta tarkoitus on, että palvelu skaalautuu mihin tahansa sairauteen tai vaikkapa ikäihmisten käyttöön.”
”Verkostot äärettömän tärkeitä”
Alkuvaiheessa HUOLETI-tiimin apuna olivat Laurean ja Professional Summer Schoolin asiantuntijat. Heidän kauttaan löytyi myös yhteyshenkilö Tekesistä.
Tärkeä tuki on ollut myös terveysteknologia-alan startuppien HealthHUB-yhteisö sekä FinnMedin laaja verkosto.
“Tapaamisten saaminen esimerkiksi kaupungin tai sairaanhoitopiirien kanssa on vaikeaa, jos ei tiedä oikeita yhteyshenkilöitä. Tässä FinnMedin verkostojen merkitys nousee arvokkaaksi”, Savin ja Lipsanen kertovat.
“Ylipäänsä terveysalan startupit sparraavat upeasti toisiaan. Emme HealthHUBilla näe toisiamme kilpailijoina, vaan autamme toisiamme pärjäämään.”
Tärkein oppi, jonka Lipsonen ja Savin ovat tähän mennessä startup-yrittäjinä oppineet, on juuri verkostoitumisen merkitys. Oli toimiala mikä tahansa, kannattaa rohkeasti verkostoitua ja hakeutua paikkoihin, missä tapaa muita startuppeja ja alan toimijoita.
“Ja kannattaa kysellä muiden kokemuksia, koska niistä oppii paljon; miten toisen startupin polku on mennyt, kenen kanssa he ovat tehneet yhteistyötä”, Savin neuvoo.
“Ihmiset meidän kokemustemme mukaan kyllä hyvin auliisti jakavat kokemuksiaan, jos avaa suunsa.”
Yksi odottamaton ovi, joka HUOLETI-tiimille on verkostojen kautta auennut, on yhteistyö IBM:n ja heidän Watson Health tekoälyratkaisun kanssa.
“IBM-yhteistyö tuo meille varmasti paljon uusia mahdollisuuksia kehittää palveluamme. Watson-juttuun liittyen meillä olisi myös tarjolla opinnäytetyömahdollisuus opiskelijalle, jota kiinnostaisi päästä kehittämään uudenlaisia ratkaisuja”, Savin vinkkaa lopuksi.
Teksti: Ilpo Vuorivirta
Kuva: Unsplash