Syksyn 3AMK-kehittämisseminaarissa suunnattiin katse kohti tulevaa sopimuskautta ja opiskelijahyvinvointia 

3AMK:n eli Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian strategisen liittouman syksyn kehittämisseminaari järjestettiin torstaina 19.9. Haaga-Helian Pasilan kampuksella. Tilaisuuteen osallistui 3AMK-henkilöstön jäseniä sekä opiskelijakuntien edustajia Helgasta, Laureamkosta ja Metkasta. Kehittämisseminaarin teemana oli 3AMK-liittouma tulevalla sopimuskaudella. 

3AMK prosessijohtaja Antti Vettenranta ja Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko iloisina yleisön edessä

Antti Vettenranta (vasemmalla) ja Teemu Kokko (oikealla) toivottivat osallistujat tervetulleiksi 3AMK-kehittämisseminaariin. Kuva: Erika Johansson

Rehtorikollegion puheenjohtaja avasi kehittämisseminaarin 

3AMK-kehittämisseminaari avattiin Haaga-Helian rehtori Teemu Kokon puheenvuorolla. Kokko toimii tänä vuonna 3AMK-rehtorikollegion puheenjohtajana. Puheessaan Kokko muisteli 3AMK-yhteistyön alkuaikoja sekä suuntasi katseen tulevaan sopimuskauteen nykyisen tilanteen kautta. Puheessa korostui yhteisöllisyys sekä opiskelijahyvinvointi.

Kokon puheessa tuli esiin, kuinka viime kevään ja kesän aikana neuvotteluja käytiin opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) kanssa positiivisessa hengessä. Tästä huolimatta rahoituksen saaminen sopimuskaudelle 2025–2028 ei ollut itsestäänselvyys. 3AMK-liittoumalle myönnettiin strategiarahoitusta lopulta neljäsosa edellisen sopimuskauden rahoituksesta. Tulevana sopimuskautena 2025–2028 3AMK:n strateginen tavoite on kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisen ja työllistymisen tukeminen metropolialueen ekosysteemissä.

”Hyvinvoiva opiskelija opiskelee piste” totesi Teemu Kokko siirtyessään puheessaan opiskelijahyvinvoinnin tärkeyteen. Puheessaan Kokko painotti, että opiskelijahyvinvointi ja yhteisöllisyys ovat 3AMK:lle yhä merkityksellisiä. Hänen mukaansa yhteisöllisyys on tärkeää niin opiskelijoiden kuin henkilöstönkin kannalta nyt ja tulevaisuudessa, ja 3AMK on luonut hyvät edellytykset verkostoitumiseen yli korkeakoulujen rajojen.

Tulevaa pohdittiin yhdessä prosessijohtajan johdolla 

Tulevalla sopimuskaudella 2025–2028 tullaan keskittymään kansainvälisten opiskelijoiden integroitumisen ja työllistymisen tukemiseen metropolialueen ekosysteemissä. Tämä pidettiin mielessä seminaarin työskentelyosuudessa.

3AMK prosessijohtaja Antti Vettenranta kertoi, että sopimuskaudelle myönnetyn rahoituksen pienentyessä aikaisempaan verrattuna, on paikallaan keventää myös strategisen liittouman ohjaus- ja toimintamalleja suhteessa yhteistyöhön kohdennetun strategiarahoituksen määrään. Hän myös avasi osallistujille tarkemmin, mitä uusi strateginen tavoite ja fokusoituminen käytännössä tarkoittavat.

Tämän jälkeen läsnäolijat siirtyivät Vettenrannan johdolla pohtimaan pienryhmissä sitä, miten strategisen tavoitteen toteutumista voidaan todentaa ja vaikuttavuutta mitata. Työskentelyyn liittyvissä puheenvuoroissa tuli ilmi eri alojen väliset eroavaisuudet, laadullisten mittareiden tärkeys, opiskelijoiden suunnitteluun osallistamisen merkityksellisyys sekä se, kuinka opiskelijat eivät mahdu yhteen samaan muottiin. Lisäksi puheenvuoroissa korostui yhteisöllisyys sekä yhteistyö paitsi opiskelijoiden myös yritysten kanssa.

Puheensorinaa riitti työskentelyn aikana. Kuva: Iida Koivusaari

Strategisen tavoitteen teemaan liittyvät asiantuntijat lähtevät yhdessä suunnittelemaan tulevan sopimuskauden toteutussuunnitelmaa hyödyntäen työskentelyssä nousseita ajatuksia ja ideoita. Strategisen tavoitteen lisäksi 3AMK-yhteistyötä ja tulevan sopimuskauden suunnittelua ohjaa ajatus vaikuttavuuden jatkuvasta parantamisesta sekä pysyvän muutoksen aikaansaamisesta toimintaympäristössään. Sopimuskauden 2025–2028 toimintasuunnitelman on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppupuolella.

Hyvinvointia korkeakouluyhteisössä 

Tilaisuudessa olivat mukana myös 3AMK Liikuttaa -TKIO-hanke sekä 3AMK-korkeakoulujen hyvinvointipalvelut. 3AMK Liikuttaa -hanke kävi pistämässä pallot liikkeelle ja hyvinvointipalvelut puolestaan esittelivät toimintasuunnitelmaansa tulevalle sopimuskaudelle. 

3AMK Liikuttaa -TKIO-hanke starttasi toimintansa Antti Vettenrannan laittaessa pallot liikkeelle, heittäen ne Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian johtojen edustajille. 3AMK Liikuttaa on TKIO-hanke, jonka tavoitteena on korkeakoulukulttuurin kehittäminen liikkeen keinoin tukemaan oppimista, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Hankkeessa muun muassa kehitetään yhteinen liike-etiketti, joka kannustaa 3AMK-korkeakouluyhteisöä liikkeen huomioimiseen ja lisäämiseen kaikissa toiminnoissaan.  

Johtojen edustajien ottaessa pallot vastaan, 3AMK-korkeakoulut sitoutuivat olemaan mukana korkeakoulukulttuurin kehittämisessä lisäämällä liikettä. Vaikka 3AMK-kehittämisseminaarissa liikkuivat oikeat pallot, kuluvana lukuvuonna 3AMK-korkeakouluyhteisöissä kiertävät symboliset pallot. Pallot kulkevat viestikapuloina korkeakouluissa ryhmältä toiselle, esimerkiksi opiskelijakunnille, hallinnollisille tiimeille, TKI-toimijoille sekä opetushenkilöstölle. Pallon saanutta ryhmää kannustetaan ideoimaan heille sopiva liikelupaus ja testaamaan sitä käytännössä. Lukuvuoden aikana ryhmien kokeilemista liikelupauksista tullaan muotoilemaan 3AMK:n yhteinen liike-etiketti. 

3AMK prosessijohtaja sekä Haaga-Helian rehtori yhdessä Laurean ja Metropolian johtojen edustajien kanssa. Rehtorilla ja edustajilla on pallot käsissä. Kuvassa vallitsee iloinen tunnelma.

Katri Ojasalo (vasemmalla) Laureasta, Teemu Kokko (toinen vasemmalta) Haaga-Heliasta ja Eeva Viitanen (oikealla) Metropoliasta ottivat pallot vastaan Antti Vettenrannalta (toinen oikealta). Kuva: Erika Johansson

3AMK-korkeakoulujen hyvinvointipalvelut kertoivat puheenvuoronsa aikana tekemästään yhteistyöstä sekä 3AMK:n yhteisen hyvinvoinnin kehityssuunnan 2025–2028 teemoista. Hyvinvointipalvelut ovat tehneet yhteistyötä 3AMK-liittouman alkuajoista asti. Tänä vuonna heidän yhteistyönsä keskiössä on ollut kansainvälisiä opiskelijoita tukevat toimet, muun muassa opiskelijoille suunnattujen tapahtumien muodossa. 

3AMK:n yhteisen hyvinvoinnin kehityssuunnan 2025–2028 pohjalta on luotu opiskeluhyvinvointistrategia, jolla on vuosittain vaihtuvat teemat.  Opiskeluhyvinvointistrategian teemat ovat opintoihin kiinnittyminen, kansainväliset tutkinto-opiskelijat, digitaaliset ohjauspalvelut sekä opiskelijalähtöisen palvelutoiminnan varmistaminen.  

Comments are closed.