Lehtori Asko Mononen.
Vuoden 2020 Hackathon pidettiin virtuaalitoteutuksena. Kaikki kolme ammattikorkeakoulua järjestivät samanaikaiset tapahtumat, joissa oli yhteisiä luentoja maailmanluokan puhujilta. Tapahtuma todisti, että virtuaalinen toteutus voi toimia ja osallistujat olivat motivoituneita.
Kuten edellisvuosien Hackathoneissa, opiskelijat työskentelivät ryhmissä. Googlen asiantuntija PhD Sumanta Saha näytti, kuinka opiskelijat voivat rakentaa keskustelurobotin DialogFlow- ja Firebase-ohjelmaa käyttäen. Lisäksi Antti Koivisto Headailta esitteli Microcompetencies-alustaa. Sitä käyttämällä opiskelijat voivat verrata taitojaan tulevaisuuden työelämään ja nähdä, kuinka hyvin heidän osaamisensa sopii työelämän tarpeisiin.
”Googlen ja Headain esitykset kuvasivat hyvin tekoälyn mahdollisuuksia sekä liiketoiminnan että teknologian kannalta ja antoivat eväitä projektitöiden suunnitteluun. Yritysyhteistyö tuo tekemiseen konkretiaa ja kiinnittää projektit työelämän ajankohtaisiin teknologiatrendeihin”, Haaga-Helian yliopettaja Ari Alamäki sanoo.
Päivän suurin anti tuli kuitenkin opiskelijoilta itseltään. Poikkeuksellinen aika inspiroi suunnittelemaan käytännöllisiä ratkaisuja ja vastaamaan ajankohtaisiin ongelmiin. Opettajat ja ohjelmistoasiantuntijat ohjasivat opiskelijoita etäyhteyden välityksellä. Laurean Digital Living Lab lehtorin Asko Monosen mukaan metodi toimi hyvin.
”Opiskelijat työskentelivät ahkerasti ja suunnittelivat korona-aikaan sopivia tekoälypohjaisia ratkaisuja, kuten historiatietovisa-, ateria-apu-, asiakaspalvelu-chatbotin sekä säärobotin. Teknologia pelasi ja loppuesitelmät olivat upeita!”, Mononen sanoo.
“Esimerkki siitä, kuinka työskentely korona-aikaan toimii”
Hackathon ja opettajat saivat opiskelijoilta kehuja. Opiskelija Lejla Plecan mukaan tapahtuma onnistui yli odotusten. Myös hän kehui Googlen ja Headain luentoja.
“Ryhmämme onnistui tekemään kaikki tehtävät Zoomin kautta ja kaiken kaikkiaan kokemus oli hyvä. Rakastin learning by doing -lähestymistapaa. Koska minulla ei ole aiempaa teknologiataustaa, tunsin suurta ylpeyttä, kun ryhmämme esitteli toimivan opetusrobotin päivän päätteeksi”, Plecan kommentoi.
Yksi virtuaalisen Hackathonin hyvistä puolista oli se, että opiskelijat pystyivät osallistumaan siihen etäyhteydellä. Julian Braack oli yksi vaihto-opiskelijoista, joka oli jo ehtinyt lähteä maasta.
”Hackathon oli hyvä esimerkki siitä, kuinka työskentely korona-aikaan toimii. Olin Saksassa, mutta minulla oli silti mahdollisuus kuunnella loistavia luentoja Googlelta ja Headailta. Mielestäni kaikki ryhmät saavuttivat paljon vain muutaman tunnin aikana ja esittelivät todella hyvät prototyypit.”
Osallistuminen etänä ei näyttänyt vaikuttavan opiskelijoiden suorituksiin.
”Mahdollisuus tehdä Hackathon etävalmennuksen avulla kotoa käsin oli poikkeuksellinen. Opiskelijat ottivat siitä kaiken hyödyn irti ja tarjosivat todella kiehtovia tuloksia. Saimme esitelmät esimerkiksi diagnostiikkaan ja osaamisen kehittämiseen liittyvistä keskusteluboteista”, tutkijaopettaja Aarne Klemetti Metropolia-ammattikorkeakoulusta kehuu.
Osa Hackathonin projekteista jatkuu myös tapahtuman jälkeen. Osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että esitelmät olivat hyvä aloitus tulevalle työskentelylle. Hackathonin jälkeen projekteja jatkokehitetään tiimeissä. Tavoitteena on toteuttaa seuraava 3AMKin yhteinen Hackathon kasvotusten ja koulujen välisissä sekatiimeissä. Seuraava Hackathon järjestetään näillä näkymin syyskuussa 2020.
Kuva: Unsplash