Kirjoittanut Iida Koivusaari
3AMK-henkilöstöä kokoontui Pasilaan seuraamaan Korkeakoulujen sivistystehtävä kriisien keskellä -seminaaria keskiviikkona 11.12.2024. Seminaarin järjestivät 3AMK ammattipedagoginen tutkimus- ja kehittämiskampus yhdessä KESTO-verkoston kanssa. Seminaari oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää Sivistyksen teemavuotta 2024.
Seminaarin aiheena oli sivistys sekä korkeakoulujen rooli riskien ratkaisemisessa. Aiheesta kuultiin asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä pyöreän pöydän keskustelu. Ennen asiantuntijoiden puheenvuoroja, Haaga-Helian Ammatillisen opettajakorkeakoulun johtaja, FT, Crister Nyberg johdatti osallistujat aiheeseen. Nyberg myös päätti tilaisuuden oivaltavaan ja kiteyttävään päätöspuheenvuoroon.
Tilaisuuden juontaja Saara Ojaranta toivotti osallistujat tervetulleiksi.
Asiantuntijat tutustuttivat kuulijoita sivistyksen merkitykseen ja alkuperään, sekä herättelivät pohtimaan mistä näkökulmasta maailmaa ja kriisejä tarkastelemme
Antti Saari, KT, Apulaisprofessori Tampereen Yliopistosta otti puheessaan katsauksen länsimaisen sivistyksen ja korkeakoulujen historiaan. Saaren puheenvuorossa korostui se, miten merkityksellistä on pystyä sulkemaan itsensä tilanteen tai asian ulkopuolelle voidakseen tarkastella sitä kriittisesti. Puheenvuorossa sivuttiin myös sitä, kuinka yliopistoissa syntyneitä pedagogisia menetelmiä on siirrytty hyödyntämään myös konfliktien ratkaisemisessa sekä vuorovaikutuksessa.
Hannu L.T. Heikkinen, KT, professori, Koulutuksen tutkimuslaitoksesta ja Jyväskylän Yliopistosta keskittyi puheenvuorossaan korkeakouluille asetettuun tehtävään tarjota sivistystä sekä sivistys-sanan merkitykseen Suomessa. Puheenvuoronsa Heikkinen aloitti kertomalla, kuinka sana sivistys löytyy sekä yliopistolaista että ammattikorkeakoululaista, mutta kuinka politiikassa katsotaan koulutuksen olevan osaamisen luomista. Puheenvuorossa tuli ilmi, että sivistys on tarkoittanut alun perin Suomessa käytännöllisiä ja arjessa näkyviä hyviä tekoja ja käytöstapoja, tietämyksen lisäksi.
Raisa Foster, FT, Dosentti Itä-Suomen Yliopistosta ja Taideyliopistosta lähestyi aihetta tulevaisuudesta käsin. Puheenvuorossaan Foster tarkasteli vuoden 2024 tilannetta vuoden 2144 näkökulmasta ja kuvaili millaisiin toimiin, korkeakoulut olivat tarttuneet mahdollistaakseen vuoden 2144 rauhan. Puheenvuorossa korostui rauhaa rakentavina asioina ekososiaalisuus, juurisyiden selvittäminen nopeiden ratkaisuiden sijasta sekä rajat ylittävä solidaarisuus.
Arto O. Salonen, KT, Professori Itä-Suomen Yliopistosta kävi puheessaan läpi ihmisten tekemää päätöksentekoa ja sen taustoja, hyvän tulevaisuuden rakentamisen lähtökohtia sekä sivistystä niiden pohjalta. Puheessaan Salonen muistutti kuulijoita siitä, kuinka nykyinen todellisuus tulee vaikuttamaan tulevaan todellisuuteen. Salonen jätti kuulijat pohtimaan ilmeneekö sivistys maailman rakastamisena.
Kuvassa vasemmalta oikealle Arto O. Salonen, Tomas Träskman, Raisa Foster, Heidi Rontu, Antti Saari, Hannu L.T. Heikkinen, Crister Nyberg, Jani Siirilä, Hanna Lahtinen ja Teemu Kokko.
Pyöreän pöydän keskustelussa pohdittiin korkeakoulujen toimintaa ja mahdollisuuksia toimia kriisien ratkaisemiseksi
Myös puheenvuorojen jälkeisessä keskustelussa nousi esiin rakkaus. Seminaarin aiheesta olivat keskustelemassa Haaga-Helian rehtori Teemu Kokko, Laurean tieto- ja julkaisupalvelujen johtaja Hanna Lahtinen, Metropolian jatkuvan oppimisen johtaja Heidi Rontu ja Arcadan yliopettaja Tomas Träskman Haaga-Helian yliopettaja Jani Siirilän johdolla. Kun Siirilä esitti keskustelussa kysymyksen mitä haluat sanoa juuri nyt opintonsa päättävälle nuorelle, Kokko nosti vastauksessaan esiin rakkauden ja kuinka se on iso voima niin yhteiskunnallisesti kuin yksilöllisestikin.
Keskustelussa käsitellyt kysymykset liittyivät toisilta oppimiseen, tulevaisuuden osaamiseen sekä konkreettisiin tekoihin ja päätöksiin. Keskusteluissa nousi esiin muun muassa kuinka tärkeä korkeakoulujen olisi vastakkainasettelun sijaan pyrkiä ymmärtämään toisiaan, miten kestävän kehityksen ymmärrys pitäisi olla sisäänrakennettuna kaikkiin tutkintoihin, kuinka arvopohjaista keskustelua tulisi olla enemmän ja kuinka opiskelijoilla tulisi olla mahdollisuus sivistyä, kasvaa, kehittyä ja päästä hyödyntämään omaa osaamistaan.
Valmistuville opiskelijoille välitettiin myös muita terveisiä rakkauden tärkeydestä muistuttamisen lisäksi. Keskustelijat haluavat valaa vastavalmistuneisiin toivoa, rohkeutta ja uskoa omien toimien vaikuttavuuteen. Terveisissä nousi esiin myös tärkeys ymmärtää olevamme osa itseämme isompaa kokonaisuutta sekä mahdollisuus palata opiskelemaan.
Keskustelijat kuuntelemassa Siirilän seuraavaa kysymystä.