3AMK:n opetushenkilöstöä kokoontui Tikkurilaan Tukiälyn rooli oppimisprosessissa ja osaamisen arvioinnissa -tilaisuuteen 

Paneelikeskustelun vetäjä sekä panelistit.

3AMK:n oppimistoiminta ja ammattipedagoginen tutkimus- ja kehittämiskampus sekä Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian digipedamentoritoiminta järjestivät 3AMK:n opetushenkilöstölle avoimen Tukiälyn rooli oppimisprosessissa ja osaamisen arvioinnissa -tilaisuuden tiistaina 21.11.2023 Laurean Tikkurilan kampuksella. Tilaisuus saavutti runsaan suosion ja ilmoittautuneita oli 99. 

Tilaisuus alkoi oppimistoiminnan kehityspäällikkö Tatjana Huhtamäen (Laurea) alkusanoilla, jonka jälkeen siirryttiin Mikael Uusi-Mäkelän (Laurea) johdolla paneelikeskusteluun tukiälyn roolista oppimisprosessissa ja osaamisen arvioinnissa. Paneelikeskustelussa tarkasteltiin aihetta sekä opettajan, että opiskelijan näkökulmista. Opiskelijoiden näkökulmaa esiin tuomassa olivat Janina Brunfeldt (Helga), Sanni Koivuluoma (Laureamko) sekä Pauliina Tuominen (Metka) ja opettajien näkökulmaa puolestaan Olli Vesterinen (Haaga-Helia), Camilla Kåla (Laurea) sekä Hannu Turunen (Metropolia). Paneelikeskustelussa nousi esiin tärkeitä huomioita muun muassa opiskelijoiden tarpeesta saada yleistä opetusta tekoälyn käytöstä sekä tekoälyn hyödyntämisestä itsereflektoinnin harjoittelussa.  

Paneelikeskustelun jälkeen vuorossa oli työpajatyöskentelyä. Osallistujilla oli mahdollisuus valita kolmesta vaihtoehdosta kaksi eniten itseä kiinnostavaa työpajaa. Työpajojen aiheina olivat oppimistehtävien muotoilua tekoälyn kanssa, arviointityöpaja sekä kuinka kysyn tukiälyltä – tehokkaat promptit osana oppimista. Työpajoja olivat vetämässä Haaga-Heliasta Merja Alanko-Turunen ja Eija Kjelin, Laureasta Jyrki Innanen, Sanna Niinikoski ja Tomi Tolonen, sekä Metropoliasta Mika Hämäläinen. Työpajoissa pääsi niin kuulemaan mahdollisuuksista hyödyntää tekoälyä, kysymään tekoälystä, kuin työstämään tekoälyyn liittyviä tehtäviä. 

Laajan osallistujakunnan ansiosta tilaisuudessa käytiin monta antoisaa keskustelua. Työpajoissa syntyi hyvää pohdintaa siitä missä asioissa ja millä tavoin opettajat voivat hyödyntää tekoälyä työskentelyssään. Pohdinnoissa otettiin huomioon myös paneelikeskustelussa esiin nousseet opiskelijoiden huomiot sekä osallistujien henkilökohtaiset kokemukset.  

Kiitos hedelmällisestä tilaisuudesta panelisteille, järjestäjille sekä osallistujille! 

Kuvassa Merja Alanko-Turusen muistiinpanoja oppimistehtävien muotoilua yhdessä tekoälyn kanssa -työpajasta.

Arviontityöpaja käynnissä.

Comments are closed.