Kaupan myynti ja digitaalisuus (5 op)

Tämä opintojakso on osa Kauppa ja yrittäjyys -opintokokonaisuutta, mutta voit myös suorittaa pelkästään tämän opintojakson.

Opintojaksot sisältävät ajankohtaista tietoa kaupan alasta, ja esimerkkinä toimii K-ryhmä. Opintokokonaisuuden tavoitteena on tuoda ajankohtaista kaupan alan tietoa myös yrittäjyyden näkökulmasta tulevaisuuden urapolkua varten.

Kokonaisuus on suositeltavaa aloittaa, kun sinulla on jo jonkin verran liiketalouden perusteiden osaamista.

Jos haluat suorittaa koko Kauppa- ja yrittäjyyspolun, ilmoittaudu tämän opintojakson lisäksi Kaupan toimintaympäristö (5 op) ja Kaupan kannattavuuden johtaminen (5 op) -opintojaksoille.

Suoritettuasi Kauppa- ja yrittäjyys -opintokokonaisuuden kaikki kolme opintojaksoa (yhteensä 15 op) vuoden sisällä voit hakea 300 € stipendin Vähittäiskaupan Ammattikasvatussäätiöltä. Ohjeet stipendin hakemiseen löydät opintojen oppimisympäristöstä, Howspacesta.

Kauppa- ja yrittäjyyspolun opintoja tarjotaan kahdesti vuodessa: keväällä ja syksyllä. Ilmoittaudu nyt niihin opintojaksoihin, jotka aiot suorittaa syksyllä 2025.

Avainsanat

yrittäjyys, vähittäiskauppa, myynnin johtaminen, liikeidea, markkinointi, asiakkaat, asiakaskokemus, kauppa, kaupan ala, urapolku

Ilmoittautuminen

Tämä opintojakso on avoin kaikille.

Ilmoittautuminen tapahtuu riistiinopiskelupalvelun kautta Peppissä/Pakissa/OMAssa. Löydät opintojakson tunnuksella R0391.

Haaga-Helian polkuopiskelija: Ilmoittautumislinkki päivitetään pian.

Laurean polkuopiskelija: Ilmoittautuminen tapahtuu riistiinopiskelupalvelun kautta Pakissa. Löydät opintojakson tunnuksella R0391.

Metropolian väyläopiskelija: Ilmoittautumislinkki päivitetään pian.

Ilmoittautumislinkki päivitetään pian..

Opintojakson tiedot

Opintojakson kieli: suomi

Ilmoittautuminen: 5.5. – 30.11.2025

Toteutus: 1.9.–31.12.2025 | itsenäinen verkko-opintojakso

Oppimisalusta: Howspace | Saat sähköpostitse rekisteröitymisohjeet ennen opintojen alkua, aikaisintaan 25.8.

Opintojakson arviointiaikataulu:

  • Opintojakso suoritettu viimeistään 12.10., opettaja suorittaa arvioinnin viimeistään 28.11.
  • Opintojakso suoritettu viimeistään 30.11., opettaja suorittaa arvioinnin viimeistään 19.12.
  • Opintojakso suoritettu viimeistään 31.12., opettaja suorittaa arvioinnin viimeistään 3.2.

Opintojakson sisältö

Kaupan myynti ja digitaalisuus (5 op) on suunniteltu toiseksi opintojaksoksi Kauppa ja yrittäjyys (15 op) -opintokokonaisuudessa.

Opintojakso alkaa kaupan liikeideasta. Tavoitteena on ymmärtää, miten liikeidean pohjalle rakennetaan kaupan menestystekijät. Tutustut muun muassa erilaisiin asiakkaisiin, segmentointiin, valikoimaan, myynnin prosesseihin, monikanavaisuuteen sekä markkinointiin myynnin tukena. Opit kaupan digitaalisuuden sekä asiakaskokemuksen merkityksen.

Opintojaksossa esimerkkinä toimii K-ryhmä, mutta opintojakso tarjoaa paljon tietoa kaupan alasta myös yleisesti.

Opintojakson rakenne

  • Kauppakohtainen liikeidea
  • Erilaiset asiakkaat
  • Tuotevalikoimat ja palvelut
  • Myynnin johtaminen
  • Markkinointi

Etenet opinnoissa erilaisia tehtäviä suorittamalla. Tehtävät ovat monipuolisia ja edellyttävät syventymistä käsiteltäviin aiheisiin. Tehtävät vievät aikaa, mutta niitä suorittamalla saat kattavan käsityksen kaupan toimialasta ja työtehtävistä.

Opintojaksolla ei ole luentoja, ja kaikki tehtävät suoritetaan itsenäisesti verkossa. Arvosana muodostuu koulutuksen läpikäynnistä ja erilaisista tehtävistä, kuten tenttikysymyksistä, keskusteluista sekä palautettavista laajemmista tehtävistä. Saat jokaisesta suorittamastasi opintojaksosta oman todistuksen, ja voit lisätä sertifikaatin LinkedIn-profiiliisi.

Kauppa & yrittäjyys -opintokopkonaisuuden rakenne

Yhteyshenkilö

Petri Oikkonen, Laurea (petri.oikkonen@laurea.fi)

Jos sinulla on ongelmia ilmoittautumiseen ja tunnuksiin liittyen, olethan yhteydessä opintojakson järjestävän korkeakoulun opiskelijahallintoon. Opiskelijahallintojen yhteystiedot löydät tämän linkin kautta.

Comments are closed.