Liikkumisen hyödyt kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja oppimiselle ovat kiistattomat. Vaikka hyödyt tiedetäänkin laajasti, ei liikkeiden toteuttaminen arjessa tapahdu itsekseen. Työ- ja opiskeluarkeen tarvitaan liikettä tukevia käytänteitä ja liikkumista edistävä toimintakulttuuri, johon korkeakouluyhteisölle laadittu liike-etiketti vastaa.
Liike-etiketti on yhdessä rakennettu linjaus 3AMK korkeakouluille siitä, miten liikettä toteutetaan korkeakoulun arjessa. Liike-etiketti ohjaa ja edistää korkeakouluyhteisön oppimista, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Liike-etiketti sisältää kahdeksan toimintaperiaatetta. Toimintaperiaatteet ohjaavat kuinka liikettä voidaan toteuttaa niin opetuksessa ja ympäristössä kuin yhteisönä ja yksilöinä, jotta liike todella tulee osaksi arkeamme.

Toimintaperiaatteet:
1. Edistämme oppimista ja lisäämme luovuutta liikkeen keinoin.
2. Rytmitämme ja tauotamme työskentelyämme.
3. Hyödynnämme erilaisia mahdollisuuksia liikkeeseen.
4. Rohkaistumme ympäristön monipuoliseen käyttöön.
5. Kannustamme aktiivisuuteen.
6. Huolehdimme vireydestä.
7. Suhtaudumme avoimesti liikkeen lisäämiseen.
8. Toimimme esimerkkeinä.
Liike-etikettiin muotoiltujen toimintaperiaatteiden merkitystä arjen hyvinvoinnille korkeakoulukontekstissa avataan perusteellisesti Liike-etiketti korkeakouluyhteisölle – Liike on osa arkeamme -artikkelissa, jossa toimintaperiaatteiden sisältöä konkretisoidaan myös käytännönesimerkein.
Näin liike-etiketti tehtiin!
Liike-etiketti on muotoiltu osallistaen korkeakouluyhteisö kehittämistyöhön alusta alkaen – palvelumuotoilun periaatteita noudattaen. Muotoiluprosessi eteni vaiheistetusti. Palvelumuotoilun ihmislähtöisellä ja iteratiivisella kehittämisprosessilla pyritään syvälliseen käyttäjäymmärrykseen, monialaisen yhteistyön hyödyntämiseen sekä yhteisten näkemysten rakentamiseen dialogin avulla. Nämä tekijät mahdollistavat innovatiiviset arkeen ketterästi vietävät ratkaisut [1].

Liike-etiketin muotoiluprosessia (ks. kuvio yllä) taustoitti 3AMK Liikuttaa -hanketoimijoiden perusteellinen tausta- ja teoriatiedon kerääminen:
- Korkeakoulun työntekijöiltä ja opiskelijoilta kerättiin tiimikohtaiset liikelupaukset.
- Käynnistettiin liikeagenttitoiminta, jossa kymmenet lehtorit veivät liikettä konkreettisella tasolla muun muassa opetukseen.
- Korkeakouluyhteisöltä kerättiin hyväksi todettuja arjen aktiivisuutta lisääviä vinkkejä ja käytänteitä.
- Muutamien opintokokonaisuuksien pedagogista suunnitelmaa tarkasteltiin ja hanketiimi teki omat liikepedagogiset suosituksensa niihin.
- Tiedon keräämistä tuettiin vierailuilla eri tilaisuuksiin ja tapahtumiin, joissa liike osana opetusta, oppimista, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä sai jalan sijaa.
Keväällä 2025 hanketiimi laati korkeakouluyhteisölle kyselyn, jonka avulla kerättiin ja koottiin tietoa sekä valittiin tärkeimpiä liikettä arkeen lisääviä toimintaperiaatteita. Kyselyyn tuli runsaasti vastauksia. Tulosten pohjalta järjestettiin kaikille halukkaille 3AMK-toimijoille yhteinen muotoilutyöpaja, jossa ideoitiin liike-etiketin lopullista sisältöä ja kiteytettiin tärkeimmiksi katsottuja toimintaperiaatteita. Työpajasta tuotetun yhteenvedon avulla liike-etiketti konseptoitiin. Konseptoinnilla kuvataan tuotoksen keskeisintä ydintä, jonka tulee vastata kohderyhmän tarpeisiin [2]. Tähän 3AMK Liikuttaa -hanketiimi pyrki tuottaessaan ja lanseeratessaan Liike-etiketin.
Liike-etikettiä taustoittanut työt ja sen muotoiluprosessia on avattu tarkemmin Liike-etiketti korkeakouluyhteisölle – Liike on osa arkeamme -artikkelissa.
Lähteet:
[1] Liedtka, J. 2017. Evaluating the impact of design thinking in action. In Academy of Management Proceedings. Academy of Management.
https://journals.aom.org/doi/10.5465/AMBPP.2017.177
[2] Tuulaniemi, J. 2016. Palvelumuotoilu. Helsinki. Talentum Pro.


Liikelupaukset
Liikelupaukset ovat erilaisten tiimien ja yhteisöjen lupauksia siitä, miten liike ja aktiivisuus näkyvät arjessa. Liikelupauksia kerättiin korkeakouluyhteisön jäseniltä syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Ne viitoittivat myös liike-etikettiin nostettuja liikettä arkeen lisääviä toimintaperiaatteita.
Korkeakouluyhteisön laatimista liikelupauksista ja liikkeen lisäämisen merkityksestä erityisesti monipaikkaista tietotyötä tekevien hyvinvoinnille voi lukea tarkemmin täältä: Liike lisää monipaikkaista tietotyötä tekevien hyvinvointia.