Reflektointi- ja arviointimenetelmät 

Jana -harjoitukset

Jana -harjoitukset

Merkitse opetustilaan jana esimerkiksi teipin palalla ja pyydä opiskelijoita asettumaan janalle:
• Mikä on lähtötasosi tavoitteisiin peilaten?
• Kuinka hyvin hallitset x asian?
• Oletko opittavassa asiassa kuin: Kala vedessä – Kala kuivalla maalla
• Oletko opetettavan asian / taidon suhteen: Noviisi – Expertti
Osallistujat voivat myös ottaa askelia janalla esimerkiksi:
• Kuvaamaan omaa tavoitetta
• Haluamaansa kehitystä
• Mitä opiskelijan pitäisi tehdä / opiskella / harjoitella, jotta hän voisi siirtyä 1-2 askelta eteenpäin?

Lisää liikettä opetukseen - Opettajan oman toiminnan portaat

Lisää liikettä opetukseen - Opettajan oman toiminnan portaat

Opettaja on avainhenkilö mahdollistamaan liikkeen opetukseen.

Oman toiminnan portaat tarjoavat opettajalle reflektion paikat, joiden avulla hän voi lisätä liikettä omaan opetukseensa.

Kehollisuuden hyödyntäminen reflektoinnissa

Kehollisuuden hyödyntäminen reflektoinnissa

Opetuksessa voi hyödyntää kehollisuutta ja liikettä reflektoinnin tukena.
• Opiskelijoita voi pyytää liikkumaan nelikentällä tai ympyrämuodossa omaa reflektointia kuvaten, esimerkiksi askeleet ympyrällä kohti keskustaa tai siirtyminen kauemmas.
• Opetuksessa voi pyytää opiskelijoita kuvaamaan erilaisilla kehon asennoilla oppimisessa tapahtuvia muutoksia ja omia kehollisia tuntemuksia, esimerkiksi miltä jokin asian havaitseminen tai kokeileminen fyysisesti tuntui.

Comments are closed.