Yhteistoiminnalliset menetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen 

Yhteistoiminnallinen oppiminen 

Yhteistoiminnallisessa oppimisessa opiskelijat sopivat tavat, miten aikovat asian oppia ja varmistavat kaikkien opiskelijoiden osaamisen kehittyminen tavoitteiden mukaisesti. Liikepedagogiikkaa voidaan hyödyntää yhteistoiminnallisessa oppimisessa esimerkiksi erilaisilla rastiradoilla. Jokaisella rastilla on oppimiseen liittyvä tehtävä, joka vaatii yhteistyötä ja liikettä, esimerkiksi palapelin kokoamisen. Yhteistoiminnallista oppimista voidaan hyödyntää myös tietovisassa, jossa oikean vastauksen löytämiseksi ryhmäläisten on liikuttava eri pisteissä ja jaettava saamaansa tietoa keskenään.

Podcast alustuksena ryhmätyön

Podcast alustuksena ryhmätyön

• Opiskelijoilla tulee olla puhelin, kuulokkeet ja ulkoiluun sopivat vaatteet​
• Opiskelijoille annetaan podcast kuunneltavaksi​
• Tehtävänanto liittyy podcastin sisältöön
• Kuunnellessa opiskelijat kävelevät ulkona 30 min, mahdollisesti ennalta määritelty reitti
• Kävelyn ja kuuntelemisen jälkeen opiskelijat palaavat opetustilaan
• Opiskelijat jaetaan kolmen hengen ryhmiin, joissa he jakavat podcastin pohjalta oppimiaan asioita esim. Flingaan​
• Lopuksi yhteinen reflektiokeskustelu koko ryhmän kanssa opitusta

Miten lisään liikettä opetukseen?

Miten lisään liikettä opetukseen?

Opetustilanteessa liikettä voi lisätä:
• Ryhmätyöskentelyissä kannattaa vaihtaa työskentelypaikkoja
• Ryhmätöiden tuotokset voi esittää seisten
• Opettaja voi sanoa, että opetustilassa on suotavaa nousta välillä seisomaan ja liikkua tai venytellä
• Opetukseen liittyviä tehtäviä voi tehdä muutenkin kuin istuen tuolilla, esim. istuen lattialla tai seisten
• Opetuksessa kannattaa hyödyntää käytännön harjoituksia
• Opetusta kannattaa jaksottaa aktiivisilla ja palauttavilla tauoilla
• Erilaiset taukojumpat ja rentoutumisharjoitukset virkistävät mieltä

Comments are closed.